Este viața de pe Pământ înaintea vremii ei ?

Mulți dintre voi probabil ați auzit de paradoxul lui Fermi (contradicția dintre probabilitatea înaltă a apariției vieții în Univers și lipsa totală de dovezi care să dovedeasca cert existența ei). Ar fi trebuit să găsim semne ale vieții extraterestre pînă acum având în vedere că există miliarde de stele similare cu Soarele în galaxia noastră, multe dintre care sunt cu miliarde de ani mai vechi decât Pământul, iar dintre acestea numeroase sunt orbitate de planete similare Pământului.

Un posibil răspuns la această dilemă este studiat de o nouă cercetare de la Centrul de Astrofizică Harvard – Smithsonian. Abraham Loeb, co-autorul cercetării, consideră că șansele cele mai mari de apariție a vieții în Univers sunt în viitorul îndepărtat.

Viața așa cum o știm noi a devenit posibilă la 30 de milioane de ani dupa Big Bang, când primele stele au împrăștiat în cosmos elemente necesare apariției acesteia, precum carbonul și oxigenul. Viața își va găsi sfârșitul peste 10 trilioane de ani, atunci când ultimele stele se vor stinge. Loeb și colegii săi au luat în considerare probabilitatea relativă a vieții între aceste două limite.

Factorul dominant s-a dovedit a fi vârsta stelelor. Cu cât masa unei stele este mai mare, cu atât mai repede se va stinge. Stelele de 3 ori mai mari decât Soarele vor expira înainte ca viața să aibă o șansă să se dezvolte. În schimb, stelele cele mai mici cântăresc mai puțin decât o zecime din soarele nostru. Ele vor străluci 10 trilioane de ani, oferind vieții destul timp să-și facă apariția pe planetele din jurul lor. Ca și consecință, probabilitatea vieții crește în timp. De fapt, șansele sunt chiar de 1000 de ori mai mari în viitorul îndepărtat față de prezent.

La întrebarea „Atunci, de ce nu trăim în viitor, lângă o stea mică ?” Loeb răspunde că e posibil ca apariția vieții pe Pământ să fie prematură, sau mediul din jurul stelelor cu masă mică să fie inospitalieră vieții.

Deși stele cu masă mică, de tip pitică roșie, există de mult timp, ele prezintă amenințări unice – în „tinerețe” ele erup și emit radiații ultraviolete care ar putea să înlăture atmosfera oricărei planete din zona habitabilă.

Pentru a determina care dintre aceste posibilități este cea corectă (existența noastră prematură sau pericolul stelelor cu masă mică) Loeb recomandă să studiem stelele pitici roșii din vecinătatea noastră împreună cu planetele pe care le găzduiesc, în speranța găsirii unor semne de habitabilitate.

Pentru a citi mai multe pe acest subiect vă recomand însăși lucrarea științifică în sine, pe care o puteți downloada în format PDF: Relative Likelihood for Life as a Function of Cosmic Time