Procesul de îmbătrânirea, încetinit prin reprogramarea celulară

Procesul de îmbătrânire este pentru prima dată încetinit, prin reprogramarea celulară. Savanţii de la Salk Institute of Biological Studies au realizat un studiu efectuat pe o specie de șoareci, care suferă de progerie, datorită căreia experimentează îmbătrânirea prematură.

Tehnica dă posibilitatea cercetătorilor de a reprograma celulele pielii la o stare de bază, asemănătoare cu cea embrionică și a implicat utilizarea unui anumit tip de celule stem, iPSC (induced pluripotent stem cells). De asemenea savanţii, au observat că această tehnică funcţionează şi la alte tipuri de celule.

Tehnica din 2006 a japonezului  Shinya Yamanaka, este cea prin care s-a descoperit că celulele se pot întoarce la starea lor inițială, prin folosirea a patru gene care sunt acum cunoscute sub numele de „factorii Yamanaka”.

descarcare

Ţesut muscular văzut la microscop, înainte (stânga) şi după (dreapta) tratament. Sursa: Salk Institute

Însă această tehnică după noile studii efectuate în 2013 și 2014, poate fi fatală, cauzând probleme serioase organelor interne, și poate provaca chiar cancer. Acest fapt este argumentat de către Wolf Reik de la Universitatea din Cambrige din Marea Britanie: „Este bineînţeles o logică la acestea. În celulele iPSC resetezi ceasul biologic şi mergi înapoi la zero. Mergând la început, la o stare embrionică, nu este ceea ce doreşti, aşa că întreb: unde vrei să ajungi?”

Cei de la Salk Institute care au încercat reprogramarea parțială, au reușit scurtarea programării acestei tehnici de la 3 săptămâni la 2-4 zile. Celulele, prin scurtarea timpului, și-au păstrat particularitatea. Timp în care celulele pielii au rămas în starea lor naturală,  fără să existe un tip general ca în cazul stării embrionare.

Experimentul pe șoarecii care suferă de progerie a fost un succes, prelungindu-le viața de la 18 săptămâni, la 24 de săptămâni la cei pe care s-a practicat această tehnică.

Sursa: Descopera.ro